Thursday, November 5, 2009

Saya tak mau makan!!

Manusia : Kenapa dengan ko ni meow, takmo makan ke?
Kucing : Tuan ni tak paham² lagi ke..saya kata takmo takmo la..saya mana boleh makan tulang ikan..kalo tercekik sape nak tolong?
Manusia : Owh.. boleh tahan demand jugak ko ni ea.. aku dah bg tu makan jela. Kalo ko tak nak, aku bagi coklat yg aku makan ni, nak?
Kucing : Ish. Memang sah la tuan ni sengal. Tuan nak saya sakit jantung ke.

*Cerita di atas adalah rekaan aku semata-mata. Hehehe..*

Korang tahu tak makanan apa yang kucing tak boleh makan?
Kat sini aku terangkan la makanan yang biasa diberi kat kucing tapi sebenarnya tak elok untuk kesihatan kucing.

Tulang ayam / ikan

Tak boleh bagi ni sebab boleh menyebabkan tercekik dan luka pada bahagian perut & usus.
Tapi kalo bagi kat nizaa ni elok..licin ni.. hahaha

Sardin tin (Makanan manusia)

 Sardin yang manusia makan tu tak berkhasiat takut kucing tu kurang nutrisi dalam badan. Huhu..kalo manusia makan agaknya bertambah ke nutrisi? hahaha.. lu fikir la sendiri..

Coklat dan makanan yg berkafein

 Makanan ni mengandungi caffeine ,theobromine, theophylline yang toksik kepada kucing. Boleh menyebabkan masalah jantung dan sistem saraf.

Ikan mentah

Ikan mentah plak boleh menyebabkan kekurangan thiamine (sejenis vitamin B)dalam badan kucing, boleh menyebabkan hilang selera makan, sawan dan kematian. 

Sebenarnya byk lagi macam lemak ayam boleh menyebabkan pancreatitis (radang pancreas). Huhu.. tapi yang setahu aku.. ni jelah makanan yg kebanyakannyer org bagi. Betul tak.. (aku dulu pon bagi kat kucing sume ni....maklumlah zaman sekolah dulu mana ada internet boleh dapat maklumat dihujung jari) huhu...



11 comments:

nizaa said...

tu nama dia malu2 kucing....malu tapi mahu tu kucing ang..hehe

iela said...

nizaa : hahaha..pandai la ko nizaa. pandai buat lawak..kekeke

e.l.i.s.s.m.i.e said...

owh baru ku tahu..patutlah laki aku siap perisi ikan dulu br bagi kucing dier makan..kucing dier pun memilih gak, x nak makan ikan yang tak diperisikan terlebih dulu :P

iela said...

eliss : pandai laki ko :P kem salam kat kucing dier ek.. hehehe

Papa meow said...

good info
tp... kucing utan makan ikan mentah2 sihat pulak ye... xda org nk masak tuk dia kn

iela said...

papa : hahaha..kucing hutan tu liar.. lain lain.. huhu

ridduan said...

satu lagi jgn bagi ikan masin..coz nnti bulu dier mudah tercabut,,tapi kucing saya pandai mkan jagung dgn durian...takper jgn pau MCD udahler...

iela said...

ridduan : ikan masin tak berkhasiat tuk manusia..apa tah lg kucing.. hehehe..
wah..mkn jagung..fes time dgr.. durian tu pernah la jgk dgr..huhu

ridduan said...

perasan tak kenkadang kucing ada mkn rumput..takler meragut mcm kambing tapi ader ler dia mkn sket2..orang kata itu ubat dier sakit perut.tul ker..??

iela said...

ridduan : a'a betul tu.. nnt iela masukkan detail kat blog pasal tu.. ;)..

catlina7@yahoo.com said...

terima kasih kerana berkunjung ke blog sy dan menjadikannya panduan..mohon singgah selalu ye...

http://catlina7.blogspot.com/2009/09/makanan-yang-patut-dielakkan-bagi.html