Friday, March 5, 2010

Oleo dan air akuarium..

Sejak dua menjak ni Oleo suka sangat minum air dalam akuarium ikan kat depan rumah. Dia dah terikut perangai Meon. Mula-mula, dia tengok je Meon panjat kat atas akuarium tu. Esoknya.. dia pulak yang panjat. Haduuuuhh.. Air akuarium tu bukannya bersih sangat.



Kelmarin, tengah aku dok baca buku "CATS 500 QUESTIONS ANSWERED", tiba-tiba aku ternampak satu soalan dekat bahagian "Feeding your cat". Soalan dia mcm ni :

Why do cats drink dirty water?

Dia jawab,
Cats actively seek out water that is 'organic' - free of the chemicals used to treat tap water. This is because they know instinctively that the bacterial content will enhance gastric digestion.


Hmmm..bila aku fikir2 balik...air akuarium tu sebenarnya bebas dari chemicals sebab dah letak anti-klorin. Filter kat akuarium tu pon selalu dibersihkan.

Meon mmg jenis kucing yg memilih sikit. Makanan pon nak yg fresh jer. Yang dah lemau2 tu dia takmo... Huhu.. Sekarang dia dah ajar Oleo minum air akuarium tu pulak.

Sekarang habit Meon, selalu tunggu depan toilet. Dia nak aku bagi air kat dalam bilik mandi tu pulak. Oleo dengan hitam dah terikut sama. Last2 air yg aku letak dlm bowl kat tempat diaorg tu, tak terusik sangat. Lantak korang lah. Janji korang minum air. Tak minum air kang lagi aku pening..hihi

12 comments:

Unknown said...

herm..teringat omel..'kucing aku & farid' a.k.a kucen akak sblh :p yg mati aritu... diapun suka tunggu depan bilik air sambil mengiau2 mintak air..slagi tak bg..slagi tu tak benti mngiau..

kdg2 saja bg lambat2..sbb dia kan 'pendiam'..time tu je la nk dgr suara dia..hahhhah :p

iela said...

sharina : pandai betul omel mintak air.. huhu

amie said...

olololo..
kekekekekke..
sumel aja..

bylindakitchen said...

hehehhe..
comelnya dia iela.
sama macam kucing lin kat umah..memekak2 depan pintu.
sekarang baldi tue tuk dia.
pastue lelain terikut.
pening pale.
layankan jerk ..zassssssssss

myQza said...

takut je derang terjatuh dlm akuarium tu!

Kancilbiru said...

pandainya....aku semakin mengenali karenah kucing melalui blog ko...hehe.

tOm said...

kucing aku plak suke minum air kat dalam bathroom... lazat sgt kot.. huuhuhu..

Unknown said...

kem salamm oleooo comell. :D

pesan kat dy, tamau nakal2.

tetibe. ;)

iela said...

amie : huhu..comel ea :P

Misz Pinkie Winkie : tu la..pandai pulak diaorg mintak air dlm baldi tu kan..huhu...

sI tEDI : a'a..takut gak kalo terjatuh tu.. tapi air tu tak dlm sgt..boleh lompat kot..

Kancilbiru : ha..lepas ni ko takleh takut kucing :P..hihihi

M.N Hisham : rasanya la.. agaknya sbb bathroom tu sejuk kot. diaorg ingat air kat dlm tu pon sejuk dan lazat gaknya.. hehe

cik bunbun : huhuhu... Oleo kem salam balik.. :D

Anonymous said...

sham> oleo perli tuan umah, setahun sekali baru nak bersih air dalam aquarium.. tuh dia minum2 ayam jer tuh

m4rilyn said...

sama cam misty..dari kecik sampai dwasa suka sangat minum air lam besen kat bilik mandi

Anonymous said...

betul la..kcing saya pun ske minum air akuarium..dok tonggeng jerr...air dlm bks tu xmau minum...knp ek @????
um air akuarium..dok tonggeng jerr...air dlm bks tu xmau minum...knp ek @????