Sunday, April 18, 2010

Fakta menarik mengenai kucing.


Setiap cap hidung kucing adalah berbeza dengan kucing yang lain... seperti cap jari manusia jugak. Hidung kucing bukan sahaja untuk bernafas tapi boleh mengesan perubahan suhu...  
 
Kucing boleh dikatakan separa buta warna.. hehe
 
Keadaan ekor kucing tu menggambarkan mood diaorg.
 
Kucing yang sedang mencakar sebenarnya diaorg nak membersihkan kuku, marking territory dan diaorg nak stretching2.. bukan diaorg nak menajamkan kuku yer..

7 comments:

Nurul a.k.a Riko said...

kucing mmg comey kan. Naperlah my doters...Kakak & Cha...sumer takut kucing. Padahal Abu Hurairah sahabat Nabi Muhammad S.A.W mmg penyayang pada kucing.

Cam maner yer...nak buat..my doters tak takut pd kucing?

Kancilbiru said...

laa....selama ni aku ingat dia nak asah kuku...hehe

Misz Pinkie Winkie said...

sonok tengok idong kucing tue.
comel benorr.

sharina said...

huaaaa..nak kucen sendri jugak...acik iela...bley tak nanti2 nak pinjam sangkar kucen kejap bila kami balik perak? nak angkut kucen camne jauh2 kalau tade sangkar..huhuhuhu...

AIDA said...

anda telah di tagged.....

iela said...

Nurul a.k.a Riko :

Budak2 mmg takut dengan binatang yg berkuku tajam, gigi tajam, lepas tu jenis pantas bergerak. Lompat sana lompat sini cam kucing la.

Akak kalo nak bela kucing kena slow2 kenalkan kat anak akak. Bela kucing dalam sangkar jer. Jangan takut2kan dia.

Pastu rajin2 la cerita pasal kebaikan kucing. Kecantikan kucing ke. Apa2 la pasal kucing yg baik2.. huhu

Nanti bila dia dah besar sikit dia tak takut la. Macam adik saya gak. Dah besar ni dia dah tak takut kucing dah. Makin dia suka kucing ada.. huhu

Selamat mencuba.

iela said...

Kancilbiru : huhuhu.. aku pon dulu2 ingat kucing nak asah kuku.

Misz Pinkie Winkie : huhuhu... idung kucing sape pon tak tahu la :P hahah

sharina : huhu...boleh. Nanti pinjam la pet carrier kitaorg.

AIDA : maceh Puan Aida.