Wednesday, December 30, 2009

Laporan penuh

Takdela laporan penuh sangat pon.. hehe.. aku just nak share gambar sewaktu Oleo melahirkan anak dia yang 4 ekor tu...


Seperti yang aku baca dalam buku tentang kucing, diaorg suruh sediakan sebuah kotak lebih kurang mcm ni la.. Lebih afdal rumah ni dikenalkan lebih awal supaya dia rasa selesa. Memang dah nak dekat deliver tu dia terus masuk dalam kotak tu seperti yang kitaorg harapkan... (tak sia-sia aku beli buku kucing tu okey) haha..

Ada jugak yang suruh kurung je dia dalam sangkar dengan kain2 takut dia beranak kat tmpt lain.. tapi aku kesian kat Oleo. Yelah..kan pregnant kena exercise kan (memandai aku jer).. lg pulak masa dia deliver, perlukan perhatian. Sebab kucing parsi tak mcm kucing kampung. Kalo kurung dalam cage aku takut dia stress takleh ke mana2 dia nak. Akhirnya dia beranak dalam kotak tu jer.. tak ke mana2 pon. Pandai Oleo.. huhu

 Tulah gambar anak dia. Aku terlupa plak nak bagi nombor kat gambar tu.. ah..takde masa nak edit skrg ni.
Habis darah kat sana sini.. Rupanya kucing pon ada pecah air ketumban..huhu.. baru la aku tahu..lebih kurang manusia jer..lepas tu ada kuar darah.. samala.. huhu

Ni gambar belakang dia yang kotor.. busyuuukk!!



  Dia beranak pagi lebih kurang kul 8 macam tu.. malamnya dia dah pindahkan anak dia bawah katil kitaorg.. tu la sifat2 semulajadi kucing. Pindah2kan anak kalo diaorg rasa tempat tu tak selamat. Hmmm..
Kitaorg buang kotak tu..sbb dah penuh darah n bau busuk. Oleo pon dah tak nak letak anak dia dlm kotak tu. Lantak lah..
Semalam, anak dia sekor mati. Anak yang ke 4. Yang ke 4 ni mmg lemah dr awal lahir lg. Aku dah perasan. Tapi semalam bukan sbb dia lemah. Tapi Oleo dah hempap anak dia. adeh.. Takpelah..takde rezeki nak hidup lama. Aku pon bukan 24 jam boleh jaga Oleo.

Lagi 3 ekor tu sihat dan dah membesar sket. Buat masa ni aku blom nak amek gambar anak Oleo.. biarlah diaorg duduk bawah katil tu dulu. Kang bila diaorg dah kuat baru la aku ambil gambar mcm2 gaya..hehe

Ok..adiosss... ;)

7 comments:

syusye said...

wah...dpt ank sekali 4...snang mcm 2...heheheeheh

myQza said...

lor..
sekor mati ke..

nanti update yg 3 ekor ek?

tahniah oleo!!

Papa meow said...

kucing beranak mmg cm tu, sebijik cam org :D

nanti jgn intai2 anak dia, alamat x lama nnti dia pindahkan lagi ntah kemana2 pulak ehehe

Atia Adina said...

alalalala....bestnya...macam dapat baby baru kan?mesti anak2 dia comel cam ibu dia...

iela said...

syusye : kalo manusia mcm tu, aduh..pengsan wooo.. haha

sI tEDI : a'a..tggl 3 kor jer.. maceh..

Papa meow : baeeekk papa meow.. ehehe

Atia Adina : haha...tuan Oleo jer takde baby lg :P

bylindakitchen said...

hehhe...
tak sabar nak tengok anak oleo.
neway congrat dapat baby bulus comel2.

iela said...

Misz Pinkie Winkie : huhu..meh la dtg shah alam. bawak sekali anak2 bulus lin..hehe..bg diaorg berkwn ;D