Thursday, November 4, 2010

Macam mana nak trim kuku kucing

Haritu mak mertua aku cedera parah sebab kena cakar ngan Tummy secara tak sengaja. Mak mertua aku tengah duduk kat sofa sedap2 tengok TV. Tak pasal2 Tummy melompat kat tangan mak mertua aku..pastu Tummy nak terjatuh dia g cengkam plak... makin dalam la kuku tu masuk.

Nasib baik la mak mertua aku tak kena serangan jantung di situ. Aku pon terkejut. Berdarah byk gak la. Dah la berbisa kan. Sape pernah kena cakar tu tahu la. Sian mak mertua aku tu. Bapak mertua aku cakap "Mak kempunan mee goreng basah kot".. huhu.. Dah kata camtu aku pon msg laki aku suh belikan mee goreng basah. Kebetulan dia pon dah nak balik dari jumpa org. Cepat jela mak mertua aku dapat.

Sebenarnya aku dah lama nak potong kuku kucing2 aku ni. Tapi asyik terlupa jer. Kuku kaki aku pon dah lama tak potong ni.. perut dah memboyot ni susah plak kan. Kena suh laki aku la jawabnya. Huhu..

Nak potong kuku kucing ni sebenarnya tak la susah. Ada cara nak pegang kucing tu supaya dia tak meronta-ronta. Meh sini aku tunjuk.. Mula-mula pegang kucing macam ni..



Lepas tu... amek kaki dia tu.. tekan tengah tapak kaki dia supaya terkeluar semua kuku dia.. senang korang nak potong kuku dia kan..



Ok.. lepas tu korang potong la kuku dia.. pastikan korang tak terpotong bahagian yang ada warna pink2 tu..nanti berdarah plak..potong sket jer..yang tajam pon hujung tu je kan..


Haaa..dah settle.. Lepas ni kalo dia nak mencakar pon takde la bercalar.. huhu...

5 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

boleh rupanya kerat erk..br ku tahu :p

meowwmania said...

mmg berbisa kena kuku kucing ni tapi bagi pembela kucing tegar alah bisa tegal biasa hehe...

Atia Adina said...

rajinnya dia nak trim kuku kucing

Namie Amir said...

iela, gambar last tu kuku kucing ke..mcm kuku ayam je :-p

miera momo chan said...

banyak info best kat cni..keep bloging..dah follow :)